UTF-8 http://oj-sann.blogspot.com/feeds/posts/default OJ'sann bloggen: Kongelig Århundrets Nordmann.OJ'sann bloggen .comment-link {margin-left:.6em;}

OJ'sann bloggen

- Jeg skriver jeg, så ser vi hva det blir til ... Personlig kan det nok bli, men ikke privat.

Mitt foto
Navn:
Sted: Norway

                                                    Home | Post | Edit | Photobucket

onsdag, desember 21, 2005

Kongelig Århundrets Nordmann.

NRK – eller rettere sagt alle lytterne til NRK har kåret århundrets Nordmann. Vi er alle stolte over resultatet – Kong Olav V og hans ettermæle er en verdig bærer av tittelen.

Jeg må innrømme at jeg hadde visse vanskeligheter med å stemme. Jeg forsøkte å sette egne ord på hva kriteriene for en slik tittel skulle være, men jeg fant ikke helt ut av det.

Som Jo Benkow så savnet også jeg Kong Haakons kandidatur på den fornemme finalelisten. Grunnen til det er bl.a. hans betydelige innsats for å holde folket sammen under 2.verdenskrig.
Men mest av alt står hans opptreden i forbindelse regjeringsskiftet i 1928 for meg som en av de største handlingene Kong Haakon gjorde. Kong Haakon trosset forventningene om at Bondepartiet skulle bli bedt om å danne regjering og gav, til manges forferdelse, oppdraget rettmessig til arbeiderpartiet DNA. (DNA var det største mindretallspartiet på Stortinget den gangen.)
Det var en modig handling fra kongens side og har hatt uvurderlig betydning for landet vårt i all ettertid og den viste at også monarkiet lever og ånder for og i en demokratisk sfære i landet vårt.

Ellers var jeg også enig med Staff som mente at Kim Frieles innsats var mer storartet enn de andre kandidatenes. Kim Friele kjempet motstrøms mot bl.a. lovverk og folkeopinion, mens de andre kandidatene tross alt hadde mer eller mindre i medgang fra tilhengerskarer.
Men også Thor Heyerdahl stilte i noenlunde samme klasse som Friele, i det han jo ofte møtte stor motstand i forskningsmiljøene for sine meninger.

Hva jeg stemte ? …. Jeg rakk faktisk ikke å bestemme meg =) . Men det sto mellom Kong Olav og Kim Friele – helt avhengig av hvilke kriterier jeg legger til grunn.

Til pass for anti-monarkistene ! =)
Med tanke på de som til stadighet og opptil flere ganger i året bringer opp spørsmålet og tvilen om hvorvidt monarkiet i Norge skal bestå, så synes jeg det var spesielt gledelig at det nettopp ble en med blått blod som erobret denne ærestittelen. Og at det var hele to personer fra samme slekten (!) som ble nominert til å delta i konkurransen , synes jeg var helt hærlig (!) med tanke på den diksusjonen =) . Leve Kongen ! =)

Noen bruker som argument at demokratiet ikke er fullendt før kongemakten har abdisert og overlatt landet fullstendig til Stortinget/Regjeringen med en president i spissen.
3.avsnitt over forklarer noe av hvorfor monarkiet i Norge er "demokratisk", og at Kong Olav V ble tildelt ærestitelen Århundrets Nordmann stadfester det samme synet, i hvert fall i den populasjonen som er NRK-lyttere/seere.

Noen vil si at det å bringe demokrati/monarki - spørsmålet inn i denne kåringen er "å blande snørr og bart". Det kan så være, poenget mitt er imidlertid at ingen hadde stemt kongelig i denne konkurransen hvis de hadde negative assosiasjoner til de to spørsmålene. Jeg tar kåringen i Store Norske til inntekt for monarkiets bestående i det norske demokratiet!

Image hosted by Photobucket.com      MyCachWorld            Bensinpillen

-->