UTF-8 http://oj-sann.blogspot.com/feeds/posts/default OJ'sann bloggen: Mitt sommerminne - en polsk skjønnhet.OJ'sann bloggen .comment-link {margin-left:.6em;}

OJ'sann bloggen

- Jeg skriver jeg, så ser vi hva det blir til ... Personlig kan det nok bli, men ikke privat.

Mitt foto
Navn:
Sted: Norway

                                                    Home | Post | Edit | Photobucket

søndag, desember 18, 2005

Mitt sommerminne - en polsk skjønnhet.

Skoleskipet STS Fryderyk Chopin til kai i BergenEt av de sommerminnene jeg husker best fra 2005, er dette skoleseilskipet fra Gedansk i Polen.
STS "Fryderyk Chopin", som skipet heter, lå vakker og opplyst til kai ved Bryggen i Bergen, denne sene sommerkvelden i slutten av juli.

Jeg snakket litt med vakthavende ombord (neida - jeg kan ikke polsk, men han snakket utmerket engelsk).
Han fortalte litt om skipet, hvor de kom fra og at de bl.a. var i Bergen for andre gang og at de hadde seilt langs norskekysten flere ganger. Han nevnte også at de hadde deltatt i seilaser i konkurranse med våre egne norske skoleskip, bl.a. "Statsråden" fra Bergen.

Seilskuta så ut til å være veldig godt vedlikeholdt, ja nesten som ny. Men jeg ble likevel litt overrasket da han fortalte at skuta var bygget så sent som 1999.

Jeg fant hjemmesida til skoleskipet med flere bilder av den flott to-masteren under fulle seil.
I 2006 ser det ut til at seilturene går til Karibien (drømme, drømme...).

Skoleskipet STS Fryderyk Chopin under fulle seil - se mer på deres hjemmeside. Jeg tillot meg å legge inn et av bildene deres her i bloggen min, med link tilbake til hjemmesiden deres.
Først og fremst fordi jeg hadde så lyst til å ha et bilde av en barmfager seilskute her i bloggen.
Det finnes vel knapt noe vakrere enn en seilskute rigget for fulle seil (?), selv for en landkrabbe fra indre Østlandet.

Hvorfor jeg husker dette så godt ?
Joda - i det jeg skulle ta skuta i nærmere øyesyn, iført sandaler og solbriller (med styrke - man er jo en smule nærsynt!) så så jeg ikke den forbaska "jernabanesvillen" langs kaikanten, men spente stortåa rett i stålet og holdt på å "tryne" rett ned mellom kaia og skipssida !
Klart man husker sånt ! =) Posted by Picasa

Image hosted by Photobucket.com      MyCachWorld            Bensinpillen

-->