UTF-8 http://oj-sann.blogspot.com/feeds/posts/default OJ'sann bloggen: Valgets kvaler!OJ'sann bloggen .comment-link {margin-left:.6em;}

OJ'sann bloggen

- Jeg skriver jeg, så ser vi hva det blir til ... Personlig kan det nok bli, men ikke privat.

Mitt foto
Navn:
Sted: Norway

                                                    Home | Post | Edit | Photobucket

søndag, september 11, 2005

Valgets kvaler!

Et gammel og slitt utrykk. Men ikke for slitt, og i høyeste grad tidsaktuelt. For nå er den emme følelsen her igjen. Hva skal man velge? Eller rettere sagt jeg, hva skal jeg velge? Det er røfflig 36 timer igjen til sprekken i urnene sperres for videre meninger om den slags. Stortingsvalget. Innen timeglasset renner ut må jeg ha tenkt saken ferdig igjennom, og på ordentlig måte!

Det er en ting jeg ikke begriper. Venstre. Hvorfor i alle verden har dette partiet så liten oppslutning? Se bare på alle de flotte sakene som dette partiet har i programmet sitt. Dette til tross så appellerer det ikke til mer enn 6 % av den gemene hopen ..... hm. Har det noe å gjøre med at Norge er blitt en "Harryfisert" nasjon, tro?

Men litt tvers over; - eller rettere sagt; helt til den motsatte kanten, på ytterste yttre høyre fløy, FRP.
Klart at Hagen får hatforhold til Bondevik. Hagens favner tross alt røffelig 20 % av velgerskaren. Det er 1/5 av den bestemmende befolkningen det! Til sammenligning har Bondevik snart ikke disipler igjen - KRF raser i retning av sperregrensen så det suser. Fort opp - fort ned? Jaja, de har regjert i to perioder, ikke dårlig det! Og ikke er det noen fare for at de kommer i nærheten av sperregrensen heller. Det er retningen jeg snakker om.

Jeg kan forstå det sure, bitre smilet til Hagen helt og fult. Det er som om parlamentarismen ikke virker i demokratiet vårt. Etter vanlige demokratiske prinsipper så var det altså faktisk Hagen og ikke Bondevik som skulle vært statsminister i den regjeringsperioden vi forlater. Men slikt får altså effekt først når vi oppnår flertallsregjeringer.
Med partier i mange fargenyanser MÅ det forhandles. Og når ingen vil forhandle med fyren så blir det som det har vært. Det må Hagen enten akseptere eller så må han endre på noen av sine politisk standpunkter såpass mye at noen finner det for godt å sitte ved samme bord. Sånn er det med den saken!
Slik sett beskytter parlamentarismen oss og demokratiet mot å bli regjert av ekstremister som ikke finner støtte for sitt program og partipolitiske innhold hos andre partier enn seg selv. Ikke dumt det heller!
Vi har jo hatt et par vesteuropeiske valg av det slaget i det siste - og det skapte rystelser vi kanskje ikke ville like her på berget.

Men la så Hagen-mannen få sitt departement da! La ham regjere et spesifikt departementsområde en periode ! Han kan vel ikke rekke å rasere landet helt på en fireårsperiode, vel? Det hadde vært artig og sett hva mannen kunne få til. Tross alt har FRP'erne hatt mange gode forslag av positiv betydning for massene også - selv om de også av og til kan oppfattes som reinspikka rasister.
Beviset på førstnevnte er at andre partier jo plukker opp Hagen-planter når disse har fått stå å gro i opinionsbedet noen år, og så planter dem i sitt eget partibed og lar dem rotfeste seg der! Og når det så er klart for innhøsting så tar de hele æren selv for det fruktbare resultatet. Ikke rart at Hagen ønsker Bondevik pokker i vold til det bedet der pepper'n gror!

Dessuten påstås det at landet allerede er rasert. Kommunene, hjemmehjelpen, aldershjemmene, skolesektoren - både materielt og intellektuelt. Alt er rasert. Dette i følge den, historisk sett - "røde fare". Jeg ser ikke bort fra at det er sannhet i påstandene.
Den ene kommunale Høyre-politkkeren etter den andre fremstår og beretter om det! Og nå vil de skifte parti eller vurderer å la være å stemme. Ikke bra.
Sentralpolitikkerne på høyrefløyen lever i en egen Bærumssfære med hodet sitt, sier de, og lytter ikke til ordførerføttene som tross alt trasker nede på bakken rundt om i landet, med de skoene de har på foten, uansett vær og føre. Ikke bra det heller, å ikke ha godt fottøy altså. Og fotpleie kan være viktig det, for gamle mor Norge! Damen er jo tross alt 100 år!

Appropo rasering - i forhold til hva ? Siste internasjonale rapporter forteller at EU-land vi naturlig kan sammenligne oss med, bare har 2/3 av de velferdsgoder -økonomisk sett- som vi har.
Men i skrivende stund foreligger det også en rapport fra OECD om at det faktisk står veldig dårlig til med resultatet av de regjerendes skolepolitikk! Regjerningen beskyldes for å ha gjemt rapporten i en aller annen skuff på ett eller annet rom i regjeringsbygget. Nå har de 36 timer på seg til å finne den frem og offentliggjøre den! Hemmelighetkremeri for å pynte på seg selv og sine saker er det verste jeg vet!

For å rette opp kommuneøkonomien må vi utvikle og satse mer på næringspolitikken ute i distriktene, sier høyrefløyen. Og da kan vi ikke drepe initiativet hos de som først og fremst skal drive dette næringslivet - nemlig de næringsdrivende selv. Vi må gi skattelettelser!

Da er da at lærersønnen, fiskeren, møringen (les: innoversvømmetak), oppkomlingen, industrigiganten, Kjell Inge Røkke trer frem fra kulissene og forteller at han skal stemme AP også denne gangen - nettopp p.g.a. den næringspolitikken som dette partiet fører.

Forstå det den som kan! Jo da, egentlig så gjør jeg nettopp det. Og det er det som så gruelig fører til valgets kvaler! Prinsippenes hovedforskjell ligger jo i at mens den ene fløy mener at individualisme er best, så mener den andre at dette er en fellesskapelig oppgave - sosialisme på sitt beste.
Så, hva gir best effekt? Hva er den riktige fremgangsmåten? Det er det valget handler om!
Men forstår alle det slik som jeg? Jeg tror ikke det. Jeg har antagelig ikke alltid forstått det slik selv heller, for den saks skyld. Jeg tror det blant velgere også er mye "ska ha, aka ha, ska ha". Sosialisme på sitt verste!


Men rød-grønt vil antagelig medføre rasering det også, i økonomien, vi kommer ikke bort fra det! Økt pengebruk på statlig hånd medfører økt etterspørsel. Dermed drives prisene i været. Lønnsnivået likeså. Så økes rentene for å dempe etterspørselen - inflasjonsspiralen er i drift igjen.

Stemme rødt? Jeg vet ikke om det er nødvendig jeg? SP og SV tar seg jo av den saken alene, etter hva jeg skjønner. Sistnevnte har forøvrig fått rødgrønn logo. Var det nødvendig da (?) - høh! Rene kamuflasjen, spør du meg. Men selv KRF har jo kamuflert logo-farge om dagen. Hva det angår så føler jeg ikke det som kamuflasje, det er pokker meg falskhet! Eller er det et markedsføringstriks?

Og er det et forsøk fra SV på ett eller annet ..... (?) jo da SV-dama kan snakke for seg hun, for all del!
".... , men fra et norsk synspunkt", sier hun, alltid, i utenrikspolitikken. Dette i motsetning til "how to look in the american way". Kan være at det signaliserer liberaliseringstendenser i forhold til det historisk klare antiamerika-standpunktet.
Men det er ikke bare hun som hevder at vi burde holdt oss utenfor "ondskapens akse" og ikke trakket midt oppi den med begge beina og finger'n på trekker'n. Det er blåspraglete fugler også som synger om det der. De mener det kommer til å smelle hos oss en dag - fordi vi svek vår historiske og vel respekterte "forhandling fremfor krig politikk". Men er det ikke feigt å alltid være "forhandler og pratemaker" og en ikke-kriger? I det minste når andre og uskyldige lider og ofrer sine liv?

Kanskje er det et slikt regjeringsparti vi egentlig trenger den neste fireårsperioden (?), skikkelig opprusting av kommune- og familie-økonomien og som kan tale USA litt imot uten å være direkte USA-fiendtlig.
Og innenriks; jeg vet ikke hvor mange barn det er i Norge (ikke google-sjekket), men jeg vet at 26 000 av dem lever under fattigdomsgrensen. Og det er en skam (!) når vi kjenner til og sammenligner med innholdet i pengebingen!

Om hvordan det går? I skrivende stund er det i hvert fall spennende, kjempespennende 50/50 fordeling mellom eksisterende blå fløy og rødgrønt. Skal jeg tippe så tror det blir rødgrøndt.
Det har ingen ting å gjøre med hva jeg stemmer, men hva jeg tror at resultatet blir. Og grunnen til at jeg tror nettopp det er at rødgrøndt har kommet svært sterkt på slutten mhp. valgkampinnsats, og ikke minst så har det kommet opp mange tilstandsrapporter om ståa i Kongeriket og som tilsier at mange bør og vil velge rødgrøndt. Og alvorlig talt (!) - mange av disse rapportene er faktisk utleveringer fra blå fløy!
I tillegg synes jeg Høyre-Erna har blitt litt tafatt på tampen og Bondevik har fått et slags flaut/falskt smil om munnen på et bilde jeg har sett av ham og regjeringskollegiet. Han har ikke hatt det smilet på tidligere bilder jeg har sett. Men kanskje jeg burde sjekke om det var Hagen som var fotograf ? =).
Dessuten står det å lese i dagens aviser at Høyre-Erna taper 180 000 stemmer i siste meningsmåling, mens SV-Kristin taper bare 65 000. Høre-Erna taper altså mest.

Nei - ut å kjøpe meg en pølse jeg, med flesk rundt =) , i visshet om at også min stemme er betydningsfull (!) =) .

Godt valg (!) til beste for oss alle (!) og måtte den beste vinne (!) også det til beste for oss alle, eller til de fleste av oss i hvert fall. Alle kan jo ikke gjøres til laks!

Sist korrigert 1/10-05 (faktaendring og pressisering).

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Google Offers Options to Delta AdSense Users
Thanks to fellow Weblogs Inc blogger Mike Schleifstein, who hails from New Orleans, for forwarding this note from Google: We've noticed that your AdSense payment address is located near the area most impacted ...
Hey, you have a great blog here! I'm definitely going to bookmark you!

I have a make money site. It pretty much covers make money related stuff.

Come and check it out if you get time

11/9/05 09:09  
Anonymous Anonym said...

Google Offers Options to Delta AdSense Users
Thanks to fellow Weblogs Inc blogger Mike Schleifstein, who hails from New Orleans, for forwarding this note from Google: We've noticed that your AdSense payment address is located near the area most impacted ...
Hey, you have a great blog here! I'm definitely going to bookmark you!

I have a pen manufacturers site. It pretty much covers pen manufacturers related stuff.

Come and check it out when you get time

11/9/05 14:19  

Legg inn en kommentar

<< Home

Image hosted by Photobucket.com      MyCachWorld            Bensinpillen

-->