UTF-8 http://oj-sann.blogspot.com/feeds/posts/default OJ'sann bloggen: Styringsrenta uendretOJ'sann bloggen .comment-link {margin-left:.6em;}

OJ'sann bloggen

- Jeg skriver jeg, så ser vi hva det blir til ... Personlig kan det nok bli, men ikke privat.

Mitt foto
Navn:
Sted: Norway

                                                    Home | Post | Edit | Photobucket

torsdag, januar 24, 2008

Styringsrenta uendret

I går satte sentralbanksjefen styringsrenta til uendret, 5,25 %.
I dag får han kjeft for ikke å ha satt den ned.

Utgangspunktet for denne rentefastsettelsen er verdensøkonomien mer enn nasjonaløkonomien.
Ved å la renta stå uendret viser sentralbaksjefen at han tar hensyn til urolighetene i verdensøkonomien, særlig den amerikanske.
At den norske renta også avhenger av verdensøkonomien har vært sagt lenge, noe jeg har vært spent på om er tilfelle. I hvertfall i hvor stor grad. Gårsdagens rentefstsettelse var beviset for at slik er det.

Signaleffekten av rentefastsettelser er stor.
Når renta nå forholder seg uendret betyr det for oss vanlig dødelige at vi har noe "fastere" å forholde oss til og vi kan slappe av litt mer enn om renta ble satt opp. Vi kan fortsette ufortrødent videre og kan regne med at tingenes tilstand forblir uendret.

Men hva om renta hadde blitt satt ned? Da hadde vi fått det litt romsligere på kort sikt, men noen av oss måtte ha tatt bekymringen om arbeidsledighet mv. inn over oss og mindre å rutte med på sikt.
Sentralbanksjefen gav oss ikke et slikt fremtidsbilde og jeg synes kjeften for ikke å ha satt den er ufortjent. Sentralbanksjefen gjør i mine øyne en god jobb.

Etiketter: ,

Image hosted by Photobucket.com      MyCachWorld            Bensinpillen

-->